Hier een verslag van onze ervaring op Camping La Genése 2002.

De reis

Ja, nu toch eens proberen om een verslag, of zo u wilt een relaas te geven van ons bezoek aan La Genése tijdens de periode van 29 april - 15 juli 2002. Goed we zijn dus op 28 april vanuit Breda vertrokken naar La Genése, de walm van een verjaardagsfeestje kwam nog uit de poriën, daardoor reden we lekker rustig met een gangetje van maximaal 95 km/uur.
Ergens even voorbij Lyon hebben we een plaatsje gezocht om te slapen. Zodat we de volgende dag op een redelijk tijdstip van de dag op onze bestemming aan zouden kunnen komen. We waren daar dan ook om ongeveer kwart voor tien.

Ongeval met nasleep

Het eerst kregen wij te horen dat er een ongeval had plaatsgevonden.
Hierdoor zouden we geen elektriciteit hebben en dat zou heel lang kunnen gaan duren. Een directeur eigenaar van elektrotechnisch bedrijf had tijdens het reinigen van de 20.000 volt transformator een kortsluiting veroorzaakt en was met zeer ernstige verwondingen opgenomen in het ziekenhuis.

Steekvlam

Hij had een steekvlam van 3000 tot 4500 graden over zijn gezicht en borstkast gehad en was ernstig verbrand.
Hij heeft een week in coma gelegen en is daarna tegen de pijn nog eens zeven weken in coma gehouden. Gevolg was dat er alleen door middel van een noodgenerator elektriciteit gewonnen kon worden en dat was slechts voldoende voor het restaurant, kantoor en winkel. Het herstellen van de schade ontstaan bij een dergelijk ongeval gaat in Frankrijk lang duren. Die gaan eerst eens uitzoeken wie er fout is en dus aansprakelijk gesteld kan worden. Daarna of de verzekering in orde is en noem nog maar een aantal dooddoeners op.

Noodvoorzieningen

Voor de verlichting kregen we en allen die het wensten een (camping) gaslamp en de koeling in de winkel konden onze gasten gebruiken voor de bederfelijke waren en wat dies meer zij. Verder konden zij ook gebruik maken van wat diepvries ruimte om bv flessen te bevriezen zodat ze in de tent ook iets een beetje koel konden houden.

Naturocamp

Omdat wij voor Naturocamp op de camping aanwezig waren, werden wij regelmatig op de hoogte gehouden hoe de status was van de herstelwerkzaamheden. Hierdoor waren wij weer in staat om het kantoor te informeren, zodat zij met de toekomstige gasten contact op konden nemen om hen de keus te geven of zij gewoon naar La Genése of naar een alternatief zouden gaan. Er waren ondanks het te verwachten ongemak slechts twee afmeldingen, dus dat zijn (of zijn dat) echte naturisten(!)?

Niets dan lof over de beheerder en zijn vrouw, Erik en Mirjam.

Na 7 weken zonder elektra te hebben gezeten, werd deze op de veertiende juni weer aangesloten. We hebben van dat ontbreken van elektra eigenlijk helemaal geen last gehad, we vonden het eigenlijk wel gezellig. De oude tijd herleefde daarmee toch weer? Met drie waxine lichtjes konden we een boek lezen, de koelkast in de caravan was op gas ingeschakeld dus het bier stond toch wel koud. Het inschakelen van de nieuwe installatie hebben we dan ook gevierd met een lekker etentje waarbij Erik, Mirjam, Silvi (receptie) en Elly en ik aanwezig waren.
We maakten er toen een gezellige avond van.

Tenten en faciliteiten

In de eerste dagen hadden wij de tijd om de tenten volledig af te werken en gereed te maken voor de gasten. Maar ook om wat rondritten te maken zodat wij de gasten eventueel konden aangeven waar zij naartoe konden gaan om mooie dingen te zien of ook waar ze het beste hun inkopen konden doen. De Champion of de InterMarché in St. Ambroix bijvoorbeeld. Het weer was in mei wisselend met mooie dagen die weer werden afgewisseld met wat regenachtige en ook soms wel wat koude dagen. We reden een keer van de camping weg toen de thermometer aangaf dat het slechts 3 graden was, kleertjes aan dus (dat doen we natuurlijk altijd als we een toertje gaan maken).

Faciliteiten

De camping heeft een tennisbaan, midgetgolf en prima zwembad, alles gratis te gebruiken inclusief de sauna. Verder is er een goed restaurant en een supermarkt waar je wel prijsbewust moet zijn. Elke dag vers brood zonder deze te moeten bestellen. Zelfs karnemelk kon je daar kopen.
Door het gebrek aan elektra was niet alles operationeel natuurlijk, die sauna had trouwens eigenlijk wel lekker geweest zo nu en dan. Het kon af en toe behoorlijk koud zijn zo in het voorjaar.

De gasten komen

Pas de laatste week van mei kwamen onze eerste gasten aan, die ook gelijk 4 weken zouden blijven. We hebben ze daarna weg zien gaan met een zeer tevreden gevoel, ze hadden het echt naar hun zin gehad. Toch hadden ze, ten gevolge van de ramp, maar een week elektra.
(zie boven)

De sfeer op de camping

Je kan op de camping zelf ook urenlang in je blootje wandelen. Na het oversteken van de Cése, kan je over de heuvel langs de ruïne en dan door naar La Sabliére wandelen. Je komt dan via het oversteken van de rivier weer terug op La Genése. Hiervoor is eigenlijk wel een gids nodig.
Hierdoor was er wel een probleem ontstaan doordat de voormalige gids dit niet meer mocht doen. Volgens zeggen was dat van uit de overheid verboden voor mensen die niet een opleiding hadden gevolgd voor gids. Nu zou er een gids komen maar dat duurde nog even.
Je komt er zomaar wilde zwijnen tegen, die hebben we dan ook regelmatig gezien.

Uitstapje

Op een bepaald moment ontvangen wij een SMS-je dat onze vrienden op Serignan zijn aangekomen.
"Hé, dat is makkelijk te doen om daar in één dag heen te gaan en lekker aan het strand te lummelen". Stel ik vast en vraag Elly wat denk jij ervan om lekker een dag aan zee te vertoeven? Dat leek ook haar wel wat dus>>>>> Een telefoontje naar Annie en Karel (aangepaste namen daar zij niet weten dat ik dit schrijf) met de vraag of het hen uitkomt.
Ja, het lijkt hun heel leuk als wij zouden komen, dus spreken af door de volgende dag.
Zie ook de web site van die camping; Serignan Plage Nature. Die website geef ik tevens voor hen die er binnenkort naar toe gaan alvast een voorproefje te gunnen.

Een mooie route naar Serrignan

We vertrekken 's morgens om ongeveer 8 uur naar Serignan Plage Natuur een naturistencamping aan de Middellandse zee vlak bij Bezier of zo je wilt vlak bij Cap 'd Agde.
We rijden van Méjannes le Clap naar Uzés en dan door naar Nimes. Tussen Uzés en Nimes gaat de weg door prachtige natuur en het was dan ook een pretje om die route te rijden.
Het was 20 mei en dus redelijk vroeg in het jaar, met prachtig weer. Dat hadden wij nog niet veel gehad dit voorjaar.

Mooi op tijd

Volgens berekening zouden we om 10:30 uur aan komen en de koffie zou dan ook bruin zijn. Zo gebeurde het dan ook. Om 10:30 uur zaten we aan een lekker bakkie, naast hun opzet caravan.
Heerlijk genieten van zowel de koffie als van de zon. Het viel ons wel op dat de scheidingswand tussen de "klere" camping en de naturisten camping verplaatst was. Karel vertelde dat die scheiding een deel van de naturisten camping had afgehaald en die was dus kleiner geworden. Hoe kan dat nou? Hij staat vrijwel altijd behoorlijk vol en vooral met Nederlanders. Karel vertelde dat iemand met de eigenaar hierover had gesproken. "Ja, dat is ook zo, maar", zo stelde de eigenaar, "zij verteren niets". Hij, de eigenaar, ging daarop verder "Ik moet eerlijk toegeven, de naturist maakt niets kapot of het zou toch kapot gegaan zijn. Maar zij spenderen geen cent, niet voor alle soorten van animatie die we opzetten, maar ook niet voor het restaurant!

Textielcapming?

"Daarom ook denk ik erover om in de nabije toekomst de boel geheel textielcamping te maken!" Hij zal best gelijk hebben dat hij minder inkomsten heeft van de naturist. Ik vraag mij echter af waarop hij zijn mening/beslissing stoelt. Heeft hij een goed onderzoek gedaan, heeft dat dan ook objectief gedaan.
Mijn kanttekening is nl. het volgende. Wij zijn een keer naar het restaurant geweest daarna nooit meer omdat de kwaliteit niet voldeed in verhouding tot de prijs. Animatie was meestal opgezet op een manier dat veel vrouwen zich niet geheel vrij voelden. Een van de bazen heeft/had nl. de gewoonte nogal amicaal te doen en daarbij behoorlijk vrijpostig te zijn. Dit zijn een aantal punten waarin een organisatie snel veranderingen kan aanbrengen. Waarmee ze hun voordeel kunnen doen. Maar goed wij waren nu niet voor het behartigen van naturisten belangen, maar voor eigen genieten van zon, zee en strand. Dus stapten wij maar eens op en gingen naar het strand. We hebben weer eens de hele kust tot bijna aan Valras Plage afgelopen en bleken toen ook weer terug te moeten. We kwamen tijdens die wandeling ook nog een aantal andere bekenden tegen, sommigen van andere campings, sommige ook die al jaren in de maand mei en/of juni met veel genoegen daar hun vakantie doorbrengen. Daar blijf je dan weer gezellig mee staan kletsen en zo gaat de dag brandend voorbij.
Brandend zand en veel blaren dit keer toch weer voor Elly.

Scampi's

Haar huid was dus nog steeds gevoelig voor de werking van de zeelucht samen met de zonnestralen. Aan het eind van de middag, wat vroeger dan gewoonlijk, hebben we de scampi's maar eens lekker met veel knoflook gegrild en opgepeuzeld. Dat het wat vroeger was is te verklaren dat we ook nog terug moesten naar La Genése en daar zouden we toch ook weer ongeveer twee uur over doen.

Een kort bezoek aan Uzes

Uzes is bv. best een leuke plaats. Net toen wij er aankwamen was er een Spaanse dag met Spaanse muziek en folklore . Maar ook tapas en andere culinaire zaken konden er genoten worden. Verder waren er kramen met verschillende Spaanse artikelen.

Download deze route als PDF document.